Ce se petrece sub capota unui automobil hibrid?
Există, de obicei, două motoare: unul care funcționează pe combustibil (termic) și unul electric. Ele pot să se afle în funcțiune fie în același timp, fie alternativ, în funcție de caz - pentru a asigura cel mai eficient mod de propulsie.
Electrificarea a devenit, în ultimii ani, soluția producătorilor de mașini pentru a atinge obiectivele de emisii setate la nivelul UE și nu doar. Tendințele se îndreaptă, astfel, spre un viitor electric. Sau, cel puțin, hibrid.
Când s-a născut primul hibrid?
Dacă tot am vorbit de viitor, e important să-ți povestim câte ceva și despre istoricul hibridelor - care e mai îndepărtat decât ai crede. Ne întoarcem până în 1901, anul în care Ferdinand Porsche a produs Lohner-Porsche Mixte Hybrid, primul vehicul hibrid (benzină-electric) din lume.
La vremea aceea, acest tip de automobile au fost abandonate în favoarea celor cu motoare cu ardere internă. De-abia la finalul anilor ‘90, odată cu ‘învierea’ hibridelor prin intermediul Toyota Prius - și odată cu creșterea prețului petrolului - vehiculele hibride au luat avânt… iar piața auto le-a primit cu brațele deschise.
Câte tipuri de sisteme hibrid există?
În funcție de arhitectura lor și de sistemele de funcționare, există mai multe tipuri de vehicule hibride. Haide să-ți povestim, pe scurt, despre fiecare dintre ele.
1. Parallel Hybrid
Pe scurt, Parallel Hybrid e cel mai comun tip de autovehicul electric. Cum funcționează? Prin conectarea motorului electric cu cel termic, printr-o transmisie comună. Ambele sisteme de propulsie, în acest caz, pot acționa roțile, iar transmisia poate fi automată, manuală sau CVT (transmisie cu variație continuă). Asta influențează modul în care mașina accelerează, dar și performanța pe care o oferă - lucru la care contribuie și mărimea motorului cu ardere internă.
2. Series Hybrid
Pentru acest tip de hibrid, rolul principal e ocupat de motorul electric - care oferă toată puterea de împingere. Asta înseamnă că unul din sistemele de propulsie produce o formă de energie pe care celălalt o folosește. Obiectivul motorului pe combustibil, în acest caz, e să reîncarce bateria sau să încarce generatorul. Ca exemplu concret:
- Motorul cu ardere internă antrenează generatorul electric;
- Generatorul electric alimentează motorul electric de tracțiune.
Aici, mașina se comportă mai mult ca o mașină full electric: are accelerări mai puternice și vibrații reduse.
3. Series-Parallel Hybrid
Fiind o combinație a celor două tipuri de mai sus, hibridele serie-paralel dețin atât un sistem în serie, cât și cel paralel. Acest lucru îți permite să comuți între cele două în funcție de nevoi. Ai toate beneficiile!
Cum se clasifică hibrizii după tipul de electrificare?
1. Micro-hybrid
Cu toate că nu este, prin definiție, un tip de vehicul hibrid, acest autoturism utilizează sistemul ‘Start-Stop’ pentru a eficientiza performanța motorului. Argumentul e simplu: ca să nu solicite motorul inutil, dacă o mașină e staționată sau se află în trafic și se oprește, motorul se va opri și el; va fi repornit prin acționarea ambreiajului. Acest tip nu poate funcționa și parcurge distanțe prin motorul electric, însă.
2. Mild Hybrid
Având cea mai simplă formă de electrificare, vehiculele Mild Hybrid dețin o ‘chichiță’: motorul electric și motorul termic nu pot funcționa independent. Motorul electric are rolul de a-l ‘ajuta’ pe cel pe combustibil în faza de accelerare, reducând consumul. Este unul dintre primele și cele mai întâlnite moduri de a experimenta un sistem hibrid de propulsie.
Majoritatea acestor modele dispun și de un starter/ generator antrenat de cureaua de accesorii. Puterea, însă, este mică. Curentul recuperat prin frânare este stocat, mai apoi, în baterii. De acolo e folosit, de obicei, pentru funcționarea sistemului ‘Start-Stop’. Schimbarea de astăzi vine în modul cum e folosit sistemul hybrid: mulți producători au decis ca energia generată să fie folosită pentru alimentarea echipamentelor auxiliare - și nu atât pentru a ajuta motorul termic în faza de accelerație.
3. Plug-in Hybrid (PHEV)
Facem trecerea de la o formă mai simplă de electrificare la unul dintre cele mai complexe sisteme hibride de propulsie. Ce au diferit?
- Motorul electric instalat este mai puternic;
- Bateria are o capacitate mai mare - destul de mare pentru a putea rula în modul electric pe distanțe mari;
- Trebuie încărcată folosind o sursă de energie electrică externă, dar bateriile sunt reîncărcate și de motorul pe combustibil sau în timpul frânării (ca la un full-hybrid).
Autonomia electrică este, de obicei, în jur de 50-60 km. Un avantaj destul de mare dacă îți folosești mașina în mare parte pentru drumurile zilnice - le poți face fără să alimentezi cu carburant.
Uite și câteva mașini PHEV din stocul nostru:
- Prima înmatriculare:
- 2019
- Kilometraj:
- 134,200 km
- Prima înmatriculare:
- 2019
- Kilometraj:
- 120,400 km
- Prima înmatriculare:
- 2021
- Kilometraj:
- 87,000 km
- Prima înmatriculare:
- 2021
- Kilometraj:
- 131,000 km
4. Full Hybrid
Full Hybrid: o denumire păstrată pentru automobilele care pot rula prin intermediul motoarelor electrice. Particularitatea lor este abilitatea de a funcționa:
- Prin motorul termic;
- Prin motorul electric;
- Printr-o combinație a celor două de mai sus.
Îți vorbeam mai devreme de Toyota Prius - acesta e sistemul introdus atunci pe piață. La momentul actual e unul dintre cele mai populare tipuri. În cazul său, bateria e suficient de mare ca să permită rularea în modul electric, dar suficient de compactă încât să permită încărcarea prin mers, de la motorul termic. Cea mai mare eficiență a sistemului o vei găsi, probabil, în modul Auto. Iar diferența față de sistemul PHEV e că aici bateria nu trebuie încărcată de la o sursă exterioară de curent.
Cu toate că acestea de mai sus sunt cele mai întâlnite tipuri de sisteme hibride, odată cu apariția lor a mai venit o categorie ‘aparte’. Vorbim despre mașinile cu Range Extender. Cu toate că, la bază, ele sunt mașini electrice (funcționează prin încărcare), au și un motor cu ardere internă, cu o capacitate cilindrică scăzută. Motivul? Pentru a compensa autonomia mai mică oferită de baterii. Rolul motorului, însă, nu e de a acționa roțile; acesta produce energie electrică pentru motorul electric.
Tu ce tip de hybrid preferi?
Am ajuns la finalul incursiunii noastre în lumea hibridelor, una diversificată, mereu în creștere și marcată de progrese tehnologice. La Auto Big, avem deja câteva exemple semnificative de mașini electrificate în portofoliul nostru, aduse pe bază de comandă pentru clienții noștri. Dacă și tu îți dorești ceva ‘de viitor’, te invităm să ne vizitezi stocul, aici. Iar dacă nu găsești mașina care ți se potrivește mănușă, scrie-ne!
Suntem aici pentru tine - și-ți aducem pe bază de comandă orice vehicul electrificat îți dorești (și nu doar!).