Istoricul seriei de șasiu: când și de ce?
Pentru că ne place să abordăm și bucăți de istorie, haide să începem cu istoricul seriei de șasiu.
Ne aflăm la finalul celui de-al Doilea Război Mondial. Industria constructoare de mașini se află în mijlocul unei piețe în creștere și a unei cereri înfloritoare. Odată cu vânzarea mai multor autovehicule, fabricanții întâmpină o problemă: cum le pot conferi fiecăruia dintre ele o identitate personală, odată ce ies de pe linia de asamblare?
Anul 1945 vine cu decizia Guvernului Statelor Unite ale Americii de a impune standardizarea automobilelor. Ca orice modificare de amploare, nu s-a pus în aplicare atât de repede; în fapt, de-abia la finalul anilor ‘70 a început standardizarea pe care o știm, cu forma actuală cu 17 caractere.
Trecând geografic și pe meleagurile noastre, primele automobile Dacia, dar și cele de epocă, aveau serii scurte, formate din 4 sau 5 caractere. La ieșirea din uzină, ele primeau serii consecutive, nu erau considerate personalizate în adevăratul sens al cuvântului, și nici nu purtau aceeași semnificație.
Ce format de înregistrare are VIN-ul?
Există 2 moduri prin care numărul de identificare al vehiculului poate fi înregistrat:
- În Europa se folosește standardul ISO-3779;
- În America de Nord se folosește standardul NHTSA.
Pentru exemplificare, îți lăsăm aici un video prin care Ștefan îți arată ce înseamnă fiecare caracter din seria de șasiu. Îl poți viziona aici:
Unde găsești seria de caroserie a mașinii tale?
Cea mai simplă modalitate? În talonul vehiculului sau în compartimentul motor - unde există o plăcuță metalică ștanțată cu cele 17 caractere.
În plus, în funcție de producătorul auto, poziționarea seriei de șasiu din interiorul mașinii diferă. Dacă la Mercedes-Benz, aceasta se găsește, de exemplu, în partea stângă a parbrizului, la Nissan se află sub scaunul pasagerului sau pe peretele despărțitor dintre motor și habitaclu.
Atunci când achiziționezi o mașină puțin rulată (un camion, motocicletă, remorcă sau scuter), VIN-ul devine un factor esențial de luat în calcul pentru că îți oferă detalii ce țin de kilometrii reali, istoricul de service, eventuale reparații sau proveniența sa. Bineînțeles, și în modul nostru de lucru, verificarea seriei de șasiu face parte din primii pași pe care îi urmăm înainte de a-ți prezenta orice model auto.