First things first, ce înseamnă mai exact ’drum electrificat’. Ei bine, acesta este un sistem care permite transferul de energie între drum și vehicul. Drumurile electrificate se împart, de altfel, în trei mari categorii:
- Cu fire aeriene = energia este transferată de la linii montate deasupra drumului, prin intermediul unui pantograf. Sistemul e deja folosit în orașe pentru troleibuze și tramvaie, ceea ce l-ar putea face ușor de folosit și în cazul camioanelor și autocarelor destul de înalte.
- Cu șine de contact integrate în asfalt = energia este transferată de la șine de contact integrate în asfalt. Sună cunoscut? Asta pentru că e o tehnologie asemănătoare cu cea folosită în prezent la... metrou.
- Cu transfer inductiv, fără contact direct = energia e transferată între bobine integrate în drum și alte bobine montate sub vehicul, iar schimbul are loc prin intermediul unui câmp magnetic. Acest tip de tehnologie a fost folosit până acum doar la încărcarea fără fir a unor dispozitive portabile (spre exemplu, telefon).
Așa, acum că am trecut de partea cu definiții, haide să vedem împreună ce istorie are statul suedez în ceea ce privește infrastructura de încărcare pentru mașinile cu zero emisii. În 2016, țara nordică a încercat pentru prima dată un experiment în zona asta. A constat într-o porțiune de 2 kilometri pe care camioanele electrice au putut fi încărcate, din mers, cu ajutorul unor pantografe (vezi punctul 1 pentru un reminder rapid).
Suedia a continuat mai apoi să-și mențină statutul de pionier prin instalarea unor bobine de încărcare sub asfalt pe un tronson de 1,6 kilometri în Gotland. Ce s-a întâmplat în 2018? Ministerul Transporturilor din Suedia a inaugurat și prima șină de încărcare pentru camioanele electrice, pe o distanță de 2 kilometri. Acestea au reprezentat, însă, o serie de teste foarte bine gândite.
Unde se va afla acest prim tronson de drum electrificat permanent? Planul este să se construiască pe autostrada E20, care leagă orașele Stockholm, Goteborg și Malmo. Până la final, se vrea ca soluția să fie aplicată pe 3.000 de kilometri.
Suedia vrea să scrie istorie, însă asta vine la pachet cu iminentele necunoscute; cum ar fi, spre exemplu, dezbaterea legată de metoda pe care o vor folosi pentru a încărca din mers mașinile cu zero emisii.
Este un proiect ambițios și deopotrivă, electrizant. Tu ce părere ai despre planurile statului nordic?
Dă un tur virtual și prin mașinile noastre electrice!
Ca de fiecare dată, suntem aici pentru orice mașină puțin rulată sau nouă pe care ți-o dorești. Completează-ne formularul de comandă și haide să ne cunoaștem!