25 iulie

Scăderea vânzărilor de mașini electrice: o realitate a primei jumătăți din 2024

Is the future still electric? Uniunea Europeană se confruntă cu o scădere a numărului vânzărilor de autoturisme electrice. Luna mai a acestui an a înregistrat cu 12% mai puține achiziții față de anul precedent. 

Acest declin al vânzărilor de electrice la nivel european vine concomitent cu situația din Germania, unde scăderea vânzărilor de electrice a fost de 30%; țară ce reprezintă cea mai mare piață de vehicule electrice din UE. Cu toate acestea, la final de 2023, Germania a făcut o modificare bugetară de ultim moment și a oprit subvențiile aferente achiziționării de autoturisme electrice.

Ca urmare, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a explicat că, în primele cinci luni ale lui 2024, livrările pe segmentul electric au scăzut cu 16%.

Cifrele pentru luna mai 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, arată astfel:

  • cota de piață a electricelor a ajuns la 12,5% de la 13,8%;
  • cota de piață a hibridelor a crescut până la 29,9% de la 25%.

Ce cifre alăturăm segmentului de mașini noi? 

Mașinile noi vândute în UE, per total, au înregistrat o scădere a vânzărilor cu 3% în mai față de anul trecut. Dintre acestea, vehiculele electrificate (100% electrice, hibride plug-in și hibride complete) au reprezentat 48.9% din totalul înmatriculărilor de mașini de pasageri, crescând de la 46.2%.

Luând ca reper mai 2023, față de mai 2024, Volkswagen a avut o creștere cu 2.6% mai mare, iar Toyota cu 13%; Stellantis și Renault, pe de altă parte, au avut scăderi cu 6.9%, respectiv 5.4%.

Majorări de taxe

O altă cauză care poate fi pusă pe seama scăderii vânzărilor de autoturisme electrice o reprezintă măsura legislativă a Uniunii Europene prin care majorează taxele vamale de import cu până la 38% pentru vehiculele fabricate în China. Acest lucru vine pe fondul concurenței firmelor din China, dar și a afirmației făcute de UE cum că Beijingul sabotează producătorii europeni prin acordarea de subvenții producției autohtone. Taxele, însă, sunt provizorii.

În acest context, producătorul american de mașini electrice Tesla a transmis că nu este exclus să crească prețurile pentru Model 3, ce se fabrică în Shanghai. De altfel, și vânzările Tesla în UE au scăzut cu 34,2% în luna mai față de anul precedent.

Avem vreo concluzie?

Stagnarea vânzărilor de mașini electrice pe care Europa o resimte a fost anticipată; cel puțin, asta o spun cei din grupul de campanie european Transport & Environment (T&E), de ani de zile. 

Previziunile analiștilor sunt că vânzările ar trebui să crească din nou începând cu 2025; un an de cotitură în care vor intra în vigoare noile obiective de emisii auto ale UE (un subiect despre am scris și noi, aici).

Scăderi sau creșteri, mașinile electrificate sunt o parte tot mai mare a vieților noastre de șoferi. Viitorul tău cum arată? Termic, hibrid sau electric? Indiferent de preferințe, știm că te putem ajuta să faci cea mai bună alegere! Scrie-ne în formular ce mașină cauți.

Alte noutăți și sfaturi

Află noutățile noastre precum și cele mai bune sfaturi din domeniul auto.

30 august
She Drives: 5 dintre contribuțiile femeilor în industria auto
Femei, bărbați, mai puțin contează. Important este Omul, ce semințe plantează în jurul său și ce legacy lasă mai departe. Cu ...
9 august
Road trip Inspiration: Faci un road trip la Iași? Uite 5 localuri pe care să nu le ratezi dacă ajungi în orașul lui Eminescu
Recomandări din echipa Auto BigUna dintre modalitățile prin care ajungi să cunoști cel mai bine un loc, credem noi, este prin...
22 iulie
Noua Generație Audi A5
Momentul mult așteptat: Audi scoate pe piața auto o nouă generație de A5. Haide să-ți povestim prin ce se deosebesc aceste mo...
Ai o întrebare?